Welke invloed heeft de kleur van een hyperlink?

Als je in een tekst een hyperlink maakt, is deze veelal blauw en onderstreept. Dat is ook zo als je iets zoekt op Google. De populaire zoekmachine voert experimenten uit om te kijken of de kleur die een hyperlink heeft, van invloed is op het klikgedrag.

Perfect geoptimaliseerd

Met recht is Google de meest bezochte en geteste website op het internet. Optimalisatie is wat Google uitdraagt, maar dat betekent niet dat er geen punten voor verbetering zijn. Een groep mensen heeft opgemerkt dat Google bezig is met het experimenteren met de kleur van de links. Waar ze normaal gesproken blauw zijn, kan het zomaar voorkomen dat je ineens een zwarte link tegenkomt. Of je ziet een blauwe link met daaronder een groene URL. Overigens is dit niet nieuw voor Google. Eerder is ook al gekeken wat er met rode highlights gebeurt. Voor Gmail bleek in 2009 overigens dat er op advertenties die paarsachtig zijn, het meest geklikt werd. Hier werd een slordige 200 miljoen euro mee verdiend!

A/B test

Deze kleurentest wordt ook wel een A/B test genoemd. Het is een methode die marktonderzoekers gebruiken om te onderzoeken wat er tussen twee mogelijkheden de meest efficiënte is. Aan twee groepen gebruikers wordt dan elk een ander concept voorgelegd en wordt op basis van de onderzoeksresultaten bepaald welke opzet – A of B – het best tot het gewenste resultaat leidt.

De A/B test wordt het vaakst gebruikt bij de optimalisatie van websites, in nieuwsbrieven en advertenties en in de direct marketing.

blue-black-links

Beter zwart of toch blauw?

De verandering van kleur van links van blauw naar zwart leidde tot verwarring. Veel gebruikers vinden het zwart minder goed leesbaar of wisten niet of ze al op de betreffende link geklikt hadden of niet. Of Google uiteindelijk gaat beslissen om de gehele kleur layout te wijzigen, is nog niet bekend. Het is een ingrijpende verandering en de ingenieurs van Google zullen er nog wel hun handen vol aan hebben, mocht er besloten worden om te veranderen.